قوانین تعمیر و نگهداری از انواع لیفتراک
اقدامات پیشگیرانه قبل از شروع به کار
سرویسهای منظم و دورهای لیفتراک میتواند از بروز اختلالات غیرقابل پیشبینی جلوگیری کند. و این عیبیابی لیفتراک از جمله اقداماتی است که به موجب آن، از متحمل شدن ضررهای مالی هنگفت در آینده جلوگیری خواهیم کرد.
بازرسی ایمنی و بازرسی فنی پیش از شروع کار ضروری است.
قبل از شروع کار نسبت به سلامت جسمی راننده لیفتراک اطمینان کسب کنید.
صحت و سلامت کپسول گاز را در لیفتراکهای دوگانه سوز بررسی کنید.
وضعیت چراغهای روشنایی جلو و عقب، چراغ ترمز، رنگ بدنه، چراغ گردان روی سقف، بوق، چراغ دنده عقب و راهنماهای چپ و راست را با دقت چک کنید.
نسبت به بررسی وضعیت آج لاستیکها، پارگی و پوسیدگی لاستیکها، انحنای زاویه چرخهای عقب، وضعیت و عملکرد ترمزها، وضعیت ظاهری دستگاه، دکل، زنجیر و شاخکها پیش از شروع به کار اقدام کنید.
همچنین لازم است که وضعیت ظاهری راننده، کمربند ایمنی و میزان آلودگی موتور را بازرسی کنید.
میزان فشار باد تایرها، لقی ریلهای دکل و کرییج و میزان سوخت را چک کنید.
با دقت وضعیت نشانگرهای آب، روغن موتور، شارژ دینام، حرارت گیربکس، لقی لیورهای بالابر، میزان حرکت پدال ترمز، وضعیت پدال کلاچ و نشتیهای روغن و آب را مورد بررسی قرار بدهید.سطع روغن موتور، هیدرولیک، گیربکس، روغن ترمز، آب رادیاتور همچنین وضعیت ترمز پارک و وضعیت شلنگهای آب و هیدرولیک را نیز با دقت بازرسی کنید.
عمر مفید لیفتراکها توسط انجمن کامیونهای صنعتی آمریکا ITA هشت سال است. با این حال میتوان با رعایت برخی اصول در هنگام استفاده از لیفتراک عمر کارکرد آن را افزایش داد. اقداماتی مانند؛ نحوه تعویض دنده ها، نحوه دور زدن با بار و بدون بار و همچنین نحوه استفاده و زمان استفاده از پدالهای ترمز و کلاچ در طولانی کردن عمر مفید لیفتراکها نقش دارد.
اقدامات پیشگیرانه در حین کار با لیفتراک
اگر تمام اصول و قوانین را در حین کار با این دستگاه رعایت کنید، اصلاً نیازی به اطلاع از راهنمای تعمیر لیفتراک نخواهید داشت:
- بازرسی ایمنی و بازرسی فنی در حین کار و به طور منظم حیاتی است.
- نحوه حرکت در زمان دنده عقب، نحوه حرکت در شیب، چگونگی حرکت با بار، فاصله شاخک با زمین حین حرکت، میزان سرعت، روشن بودن چراغهای داخل انبار یا هنگام شب در محوطه، بسته بودن کمربند و روشن بودن چراغ گردان را به دقت بازرسی کنید.
- باید نسبت به رفتار اپراتور نظارت داشتهباشید. سیگارکشیدن، خوردن و آشامیدن و گوش دادن به موسیقی برای اپراتور لیفتراک در حین کار ممنوع است.
- در لیفتراکهای برقی بررسیهای بیشتری از قبیل؛ چک کردن سطح الکترولیت باتری، چک کردن اتصال کابل باتری به سیم کشی، چک کردن روکش محافظ کابلها و کنترل دربهای باتری ضروری است.
- روش صحیح بلند کردن بار توسط لیفتراک شامل مراحل زیر است:
- زاویه دکل در حالت عمود به چرخهای جلو با زاویه ۹۰ درجه
- ارتفاع ناخن از سطح زمین تقریباً بین ۲ تا ۴ سانتیمتر
- تنظیم فاصله مرکز ناخنها با مرکز پالت
- حرکت رو به جلو در جهت هدایت شاخها به داخل پالت
- ایجاد فاصله ۴ تا ۷ سانتیمتری بین پالت و ساقه ناخن
- ایجاد فاصله ۱۵ سانتیمتری بار از زمین با استفاده از اهرم بالابری دکل
- کج کردن زاویه دکل توسط اهرم جک TILT و با زاویه بین ۶ تا ۸ درجه
- بارها را به طور استاندارد و اصولی بر روی پالت بچینید. به علاوه حرکت با لیفتراک وقتیکه دید کافی وجود ندارد و یا دکل ارتفاع یافته ممنوع است، چراکه باعث تغییر مرکز ثقل آن به طرفین یا جلوی دستگاه میشود. نتیجه این رویداد واژگونی بار و لیفتراک میباشد.
- برای حرکت رو به عقب باید کامل به سمت عقب لیفتراک برگشته به طوریکه زاویه دید شما تمام عرض پشت وزنه را پوشش دهد. در این حالت لازم است که دست چپ خود را روی فرمان و دست راستتان را روی ستون یا دستگیره روی ستون سمت راست عقب لیفتراک قرار دهید.
- برای دور زدن اصولی با لیفتراک، زمانیکه فرمان تا انتهای کورس خود توسط اپراتور چرخانده شده نیروی محوری بالایی به سیستم اتصالات اکسل و پمپ هیدرولیک وارد میشود. حد مجاز نگه داشتن فرمان در کورس نهایی پنج ثانیه میباشد و بایستی غربیلک فرمان رها شود تا سیستم برگردان داخل اوربیتول بتواند Over Load مدار هیدرولیکی را کاهش دهد.