نحوه اصولی کار با لیفتراک
لیفتراک ها به دلیل وزن بالا با کوچیکترین ناهمواری امکان چپ کردن را دارند و رانندگان لیفتراک می بایست حتما به این نکته واقف باشند.
بازرسی ایمنی و بازرسی فنی در حین کار و به طور منظم حیاتی است.
نحوه حرکت در زمان دنده عقب، نحوه حرکت در شیب، چگونگی حرکت با بار، فاصله شاخک با زمین حین حرکت، میزان سرعت، روشن بودن چراغهای داخل انبار یا هنگام شب در محوطه، بسته بودن کمربند و روشن بودن چراغ گردان را به دقت بازرسی کنید.
باید نسبت به رفتار اپراتور نظارت داشتهباشید. سیگارکشیدن، خوردن و آشامیدن و گوش دادن به موسیقی برای اپراتور لیفتراک در حین کار ممنوع است.
در لیفتراکهای برقی بررسیهای بیشتری از قبیل؛ چک کردن سطح الکترولیت باتری، چک کردن اتصال کابل باتری به سیم کشی، چک کردن روکش محافظ کابلها و کنترل دربهای باتری ضروری است.
.روش صحیح بلند کردن بار توسط لیفتراک شامل مراحل زیر است:
زاویه دکل در حالت عمود به چرخهای جلو با زاویه ۹۰ درجه
ارتفاع ناخن از سطح زمین تقریباً بین ۲ تا ۴ سانتیمتر
تنظیم فاصله مرکز ناخنها با مرکز پالت
حرکت رو به جلو در جهت هدایت شاخها به داخل پالت
ایجاد فاصله ۴ تا ۷ سانتیمتری بین پالت و ساقه ناخن
ایجاد فاصله ۱۵ سانتیمتری بار از زمین با استفاده از اهرم بالابری دکل
کج کردن زاویه دکل توسط اهرم جک TILT و با زاویه بین ۶ تا ۸ درجه
بارها را به طور استاندارد و اصولی بر روی پالت بچینید. به علاوه حرکت با لیفتراک وقتیکه دید کافی وجود ندارد و یا دکل ارتفاع یافته ممنوع است، چراکه باعث تغییر مرکز ثقل آن به طرفین یا جلوی دستگاه میشود. نتیجه این رویداد واژگونی بار و لیفتراک میباشد.
برای حرکت رو به عقب باید کامل به سمت عقب لیفتراک برگشته به طوریکه زاویه دید شما تمام عرض پشت وزنه را پوشش دهد. در این حالت لازم است که دست چپ خود را روی فرمان و دست راستتان را روی ستون یا دستگیره روی ستون سمت راست عقب لیفتراک قرار دهید.
برای دور زدن اصولی با لیفتراک، زمانیکه فرمان تا انتهای کورس خود توسط اپراتور چرخانده شده نیروی محوری بالایی به سیستم اتصالات اکسل و پمپ هیدرولیک وارد میشود. حد مجاز نگه داشتن فرمان در کورس نهایی پنج ثانیه میباشد و بایستی غربیلک فرمان رها شود تا سیستم برگردان داخل اوربیتول بتواند Over Load مدار هیدرولیکی را کاهش دهد.